Pædagogiske mål
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette sker på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.
Her skrives et eksempel på, hvordan institutionen arbejder med temaet alsidig personlig udvikling i sammenhæng med de øvrige læreplanstemaer.
Læringsmiljø
Borddækning (Rutinesituation)
Alsidig personlig udvikling
Børnene hjælper med borddækning. Ved at de inddrages i dagligdagens gøremål med opgaver de
mestrer eller mestrer med hjælp understøtter vi selvværd, selvhjulpen hed og gåpåmod.
Kultur, æstetik og fællesskab
Børnene oplever hvordan en spisestituation gøres klar. Bordet dækkes op og der spises i
Fællesskab.
Natur, udeliv og science
Vi snakker om hvor maden kommer fra; fra jord til bord…
Krop, sanser og bevægelse
Den voksne guider barnet ift. hvor meget vi kan bære ad gangen. Og hvordan vi bærer hhv. madkasser, tallerkener og kopper.
Social udvikling
Børnene venter på tur. De skiftes til at dække bord.
Kommunikation og sprog
Der kommunikeres for at vide hvad der skal på bordet. Benævnelse af navne og begreber.
Views: 133