Værdiord.
Vi har i Bredalsparkens Børnehave valgt de værdiord som betyder mest for os og beskrevet dem. Det betyder ikke at der ikke er andre begreber og ord der er vigtige, men vi har prioriteret og udvalgt at beskrive disse.
Som pædagog er det naturligt at være interesseret i, hvordan der kontinuerligt skabes bedre muligheder for børnene
For ét er at vide, at der individuelt, socialt og kulturelt er store forskelle i menneskers tilværelser, og at sådanne forskelle også har betydning i den pædagogiske praksis – noget andet er, hvad man som pædagog stiller op.
Ro:
Alle børn har brug for og ret til ro.
Forstyrrelser der giver uro i såvel det målbare- som det indre niveau, er et focus for os at minimere.
Det er vigtigt at skabe ro omkring børnegruppen, da det er i den kontekst at børn lærer bedst.
Ro giver tryghed – især de nye børn har brug for ro på deres egne stuer, senere når de føler sig trygge nok, kan de også nyde “de åbne døres princip”.
Når børnene ankommer til børnehaven om morgenen, skal det være i et roligt miljø som er rart at komme ind i.
De voksne er rollemodeller for børnene og børnene kopierer dem når deres adfærd er rolig.
Ved at lave læringsrum og organisering af lege i forskellige dele af stuerne, skabes rum til ro og fordybelse.
Tryghed:
Tryghed kan defineres på mange måder.
Når vi modtager nye børn, er trygheden en stor det af indkøringen for både børn og forældre.
Når vi har et nyt barn i indkøring, vægtes det at der på stuen , ikke planlægges udflugter ud af huset.
Udviser et barn tegn på utryghed, går vi i yderligere dialog med forældrene, og det øvrige pædagogiske personale.
Vi har gode erfaringer med at forudsigelighed og struktur, som værende tryghedsskabende.
Vi har fokus på at møde barnet der hvor det er og anerkende dem og deres følelser. Og på at fremstå som troværdige voksne, børnene kan stole på.
Omsorg & Nærvær:
Alle mennesker har brug for omsorg, både i forbindelse med de umiddelbare og de mere overordnede behov.
Omsorg er mange ting men for os handler det om den måde vi ser og er sammen med barnet på.
Vi lytter til hvad barnet fortæller og spørger nysgerrigt ind. Dialogen med barnet er en vigtig del af omsorgen og har en høj prioritet. Vi bruger vores indlevelsesevne og empati for at forstå barnet og for at sætte os ind i hvor de er. Vi viser, at vi holder af børnene bl. a. ved at spørge ind til deres liv udenfor institutionen og det er vigtigt for os at interesserer os i hele barnet, båden indenfor og udenfor institutionen.
Vi hjælper børnene med at have det rette tøj på – alt efter vejret. Vi trøster, når barnet er ked af det. Vi giver knus og kram og et skød at sidde på, når der er brug for det. Børns forskellighed skal respekteres ved at behandle dem forskelligt.
- Vi drager omsorg for de fysiske behov: Søvn, mad, kulde/varme.
- Socialt: At barnet føler sig som en del af fællesskabet.
- Personligt: Hvordan har barnet det, hvordan trives det og udvikler det sig som det skal.
Views: 1433