Krop, sanser og bevægelse

Krop, sanser og bevægelse

Krop, sanser og bevægelse

Pædagogiske mål

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle bøn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

 

Her skrives et eksempel på, hvordan institutionen arbejder med temaet krop, sanser og bevægelse i sammenhæng med de øvrige læreplanstemaer.

 

Læringsmiljø:

På tur til Bjerget (Børneinitieret)

Krop, sanser og bevægelse.

Børnene udfordrer deres egen kunnen. De styrker deres evner til at klatre, kravle og bruge kroppen op og ned ad bakkerne. Sanserne udfordres, når hænderne skal bruges til at klatre/kravle/rulle/rutche.

 

Kultur, æstetik og fællesskab.

Børnene får respekt for hvordan naturen skal behandles. Børnene oplever en anden form for  fællesskab, når de er ude i naturen, hvor der er højt til “loftet”

 

Natur, udeliv og science.

Børnene oplever bakkernes forskellighed alt efter hvilken årstid vi er der. Vi snakker om hvad de forskellige planter og kryb hedder.

 

Alsidig personlig udvikling.

Børnene får oplevelsen af at mestre en udfordring. De får styrket deres selvværd, selvtillid og øget deres gå-på-mod. De får en følelse af, at når jeg kan mestre denne udfordring, kan jeg også klare nye.

 

Social udvikling.

Børnene samarbejder for at komme op ad bakkerne. De venter på hinanden og hjælper de børn, der har brug for det. De klarer opgaven sammen – fællesskab.

 

Kommunikation og sprog.

Børnene kommunikerer for at hjælpe hinanden op/ned ad bakkerne. Børnene opmuntrer hinanden med råb og klap.

Views: 119