Pædagogiske mål
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.
Her skrives et eksempel på, hvordan institutionen arbejder med temaet social udvikling i sammenhæng med de øvrige læreplanstemaer.
Læringsmiljø:
Samling med Dialogisk læsning (Vokseninitieret)
Social udvikling
Børnene øver sig i at lytte og være opmærksomme sammen med andre. At vente til det bliver min
tur, bliver også øvet her.
Alsidig Personlig udvikling
Børnene øver sig i at byde ind med eget perspektiv. At turde prøve og opleve at kunne.
Krop, sanser og bevægelse
Børnene øver sig i at holde kroppen i ro, så er det lettere at lytte og tale.
Kultur, æstetik og fællesskab
Emnerne afspejler årets gang og de traditioner der følger med. Fx sommer/efterår, jul/påske el.
Fastelavn
Natur, udeliv og science
Når vi tager på tur, bruges der referencer til bogens emne; fx skal vi ud se/mærke efterårets blade
Kommunikation og sprog
Børnene genfortæller bogen højt for kammeraten og nye ord bliver brugt igen og igen.
I Bredalsparkens børnehave læses der forskellige bøger, når der er samling. De voksne understøtter bogens fortælling ved at inddrage børnene, samt inddrage rekvisitter og bruge henvisninger til bogen i andre af dagligdagens situationer og aktiviteter.
Hits: 44